Lättläst om nobelprisen

Vi har med hjälp av bokförlaget LL-förlaget samlat ihop en del material om Alfred Nobel och nobelprisen. 

Om några veckor delas Nobelpriset ut till flera personer från hela världen. 

Alfred Nobel – Den olycklige uppfinnaren
Bengt Fredrikson berättar om Alfred Nobels liv. Om uppfinningarna som blev succéer och livet i lyx. Men också om hans fattiga uppväxt, ensamheten och hans längtan efter kärlek.

Gösta Berlings saga
Den vackre Gösta Berling har förlorat sitt arbete som präst. Han älskar brännvinet för mycket. Hos den mäktiga majorskan på Ekeby lever han tillsammans med kavaljererna.

Kavaljererna kallas en skara män som lever för dagen. De far runt på vägarna i Värmland på jakt efter äventyr. Den trettonde kavaljeren är Djävulen själv.

Författaren heter Selma Lagerlöf. Hon fick nobelpriset i litteratur år 1909.

Romanen om Olof, del 1 och 2
Han vill bryta upp, lämna allt, göra verklighet av sin dröm att komma ut i världen.

Året är 1914 och Olof är 14 år. Han lämnar sitt fattiga fosterhem och tar arbete som flottare. Det är ett både slitsamt och livsfarligt arbete. En dag får han nog och ger sig av på jakt efter ett bättre arbete och ett bättre liv.

Författaren Eyvind Johnsons självbiografiska romanserie om Olof består av fyra böcker i två delar och är en av den svenska litteraturens stora klassiker!

Författaren heter Eyvind Johnson. Han fick Nobelpriset i litteratur tillsammans med Harry Martinson år 1974.
Mannen utan öde
Den 14-årige pojken György har suttit i koncentrationsläger i ett år. Han överlever och kommer hem till Budapest. Där vill alla att han ska glömma det som hänt honom. Men György vill inte inte glömma. Han kan inte glömma.

Författaren heter Imre Kertész.

Han fick Nobelpriset i litteratur år 2002.

Boken finns att låna från andra bibliotek i kommunen. Prata med oss i Mediateket.

Nässlorna blomma
Martin bor i ett stort hus med sin mor, far och sina fem systrar. Men föräldrarna lämnar sina barn. Kommunen tar hand om Martins systrar men själv kommer han till bonden i Vilnäs. Martin är en ensam liten pojke som bor hos främmande människor.

Författaren heter Harry Martinson.

Han fick Nobelpriset i litteratur tillsammans med Eyvind Johnson år 1974.

Boken finns att låna från andra bibliotek i kommunen. Prata med oss i Mediateket. Vi har också ett utdrag av boken (en kort del) som ni hittar här.

För läraren

Det finns ytterligare material på LL-förlaget som ger stöd för lektionsundervisning och gruppsamtal.

Fyra nobelpristagare
– Alfred Nobel