Sökuppgift i Svenska 1 (hitta källor), 30 augusti 2017

Detta var Maria Al Faris uppgift till er elever:

Tänkt situation: Du har precis börjat gymnasiet och får i uppgift av din lärare att hämta fakta om en författare inför läsning av noveller, bl a av denna författare. Du och din(-a) gruppdeltagare ska redovisa inför klassen och på så sätt delar ni nyttiga kunskaper med varandra.

Information inför uppgiften: Nu ska du och din grupp hitta bra (eller dåliga) källor för dessa kunskaper och tala om varför de är bra (eller dåliga). Peter berättar om möjliga källor.

Uppgift: Sök källor för er författare. Anteckna vilken typ av fakta ni hittar, t ex. ”Om författarens liv”. Ni ska redovisa kort muntligt. ”Den här källan var bra/ mindre bra för att…

 

Författare:

  • John Ajvide Lindqvist- August, Filip
  • Alice Munro- Elias, Tilde
  • Inger Alfvén- Amanda, Rasmus, Zeinab
  • Jonas Karlsson- Elin, Sofie
  • August Strindberg- Gustav, Jean
  • Selma Lagerlöf- Sara, Astrid
  • Hjalmar Söderberg- Alicia, Klaudia
  • Guy de Maupassant- Najwa, Gabriel
  • Wolfgang Borchert- Jacob, Elina
  • Stig Dagerman- Annie, Agnes
  • Ernest Hemingway- Emil, Wilma
  • Edgar Allan Poe- Edvin, Oliver

Ingång i ämnet

Om vi tar Astrid Lindgren som exempel (nej, tyvärr – jag vet att flera av er nu kikar upp och hoppas att ni kan ta henne som sökämne, men hon är inte med i listan här ovanför…). Vi skall alltså här söka olika källor som kan vara bra för att lösa uppgifter, och det kommer att vara källvalet som vi diskuterar, inte enskilda faktauppgifter. Möjliga källor kan här grovt uppdelas på:

  • Muntliga källor (ni kanske känner författaren, eller känner någon som gör det)
    • Hur nära ursprunget (i vårt fall Astrid Lindgren) är källan?
  • Skriftliga källor
    • Böcker av författaren
      • Om man skall göra en djupare analys av författarens arbete, krävs att man läser en del som den har skrivit. Men förvånansvärt ofta står det en kortare beskrivning av vem författaren är i böckerna, vilket självfallet kan vara någonstans att börja i sökandet)
    • Böcker om författaren
      • Biografier brukar vara väl genomgångna, men ni behöver fundera här på om biografin är skriven av författaren själv eller av någon annan, och vad detta kan göra på trovärdigheten av materialet.
    • Databaser (ex Alex författaredatabas)
      • Beroende på hur mycket som är skrivet om författaren, samt hur nutida författaren är, kan man här tänka kring trovärdigheten, precis som i allt källmaterial.
    • Webbkällor (ex författarens egen webbplats eller en sida som ett fan har gjort)
      • Har författaren själv skrivit materialet på webben, eller är det kanske en bokälskare som skrivit det? Är det förlaget som författar texten? Vad betyder detta för trovärdigheten?
    • Uppslagsverk (ex Wikipedia eller NE på nätet)
      • Hur välskriven är artikeln? Finns det källor och är det möjligt att se vem som skriver artiklarna?

Mediateksintroduktion

Vid lektionen får ni även en kortare introduktion av Mediateket. Om vilka som arbetar här, när vi har öppet och vad man särskilt bör tänka på.